Bateria masinii joaca un rol extrem de important in functionarea acesteia iar functia sa principala este de a furniza energie, ceea ce ajuta la pornirea motorului.
Dupa ce motorul a pornit, toate componentele electronice auto vor functiona de la un generator care, in timp ce masina se misca, va incarca si bateria. Asadar, bateria pune in miscare un intreg proces de functionare, iar in lipsa acesteia masina nu ar putea functiona.
Atunci cand motorul nu porneste, inseamna ca bateria este complet descarcata. Cu alte cuvinte, atunci cand o baterie auto nu furnizeaza suficienta energie, autovehiculul se afla in imposibilitatea de a se deplasa. Norma de functionare a bateriei se afla intre 12,2 – 12,5 volti, iar aceste cifre sunt valabile pentru majoritatea autoturismelor.
Bateriile pot fi amplasate in locuri diferite, astfel ca nu exista un loc standard, ci acesta depinde de aspectul vehiculului si de caracteristicile de proiectare ale fiecarui model in parte. Inginerii auto aleg locul de amplasare al bateriei in functie de diferite motive, cum ar fi : distributia greutatii, conditiile de temperatura si altele.
Totusi, cea mai obisnuita locatie a bateriei este sub capota, in imediata apropiere a motorului, insa sunt cazuri in care bateria se afla sub scaunul pasagerului, in portbagaj sau sub aripa din spate.
Motive care duc la defectarea bateriei
De indata ce stim unde se afla bateria si cum functioneaza, este important sa o verificam in mod periodic pentru a ne asigura ca functioneaza in parametrii optimi. In acest context, este necesar sa stim care sunt posibilitatile de defectiune pentru a le putea indeparta in timp util.
Iata care sunt erorile de funcționare.
- Sulfatarea
Sulfatarea este un proces chimic datorita caruia placile din interiorul bateriei sunt acoperite cu sulfat de plumb. Daca bateria este decarcata aproape complet, atunci va exista o acoperire cristalina in exces. Structura electrolitului se schimba iar capacitatea bateriei de incarcare scade treptat. Prin urmare, acumulatorul isi va pierde capacitatea de a porni motorul deoarece nu poate furniza suficient curent electric.
Acest proces nu poate fi oprit, pentru ca se realizeaza in mod natural. Totusi, poate fi prevenit deoarece functionarea defectuoasa a autovehiculului il accelereaza in mod semnificativ. Pe langa descarcarea bateriei, mai sunt si alte motive ale sulfatarii, cum ar fi calatoriile scurte in timpul sezonului rece, deoarece motorul are nevoie de mai multa energie pentru functionarea masinii iarna.
De asemenea, sulfatarea apare daca bateria auto nu are electrolit sau daca aceasta se pastreaza in stare descarcata. Acest lucru se datoreaza faptului ca procesele chimice din acumulator continua, chiar si atunci cand bateria este inactiva. In acest sens, este indicat sa va pastrati bateriile incarcate in permanenta.
Un semn clar care indica aparitia sulfatarii este daca observati ca la incarcare, bateria se incalzeste si are o tensiune crescuta, iar dupa ce a fost incarcata observati ca apare o densitate scazuta a electrolitilor.
- Oxidarea bornelor polare
Atunci cand bornele sunt foarte oxidate, inseamna ca sunt incarcate cu tensiune, se supraincalzesc iar demarorul nu se roteste. Asadar, rezistenta crescuta din circuit faciliteaza deteriorarea intregului sistem electric.
Daca va aflati in aceasta situatie, este necesar sa curatati bornele, precum si pinii de iesire a bateriei si sa verificati elementele de fixare. Specialistii recomanda sa ungeti bornele cu vaselina pentru lubrifiere in mod periodic, pentru a impiedica aparitia acestei defectiuni.
- Scurtcircuit in baterie
Daca s-a produs un scurtcircuit intr-un acumulator auto inseamna ca placile de plumb s-au deteriorat foarte tare. Asa se explica faptul ca veti observa o eliberare puternica de gaze, in timp ce temperatura electrolitului creste iar densitatea scade.
Dupa un scurtcircuit, bateria auto este irecuperabila, astfel ca trebuie inlocuita cu una noua.
- Bateria se epuizeaza rapid
Cele mai des intalnite probleme apar atunci cand incarcarea nu tine. In acest caz, trebuie sa verificati atent nivelul electrolitului, iar daca mai este nevoie completati. Motivul descarcarii bateriei poate fi contaminarea placilor. De asemenea, atunci cand observati ca bateria nu mai tine inseamna ca aceasta nu va mai functiona mult si va trebui inlocuita.
O baterie auto isi pastreaza functionalitatea optima pentru o perioada de 3-5 ani, in functie de intensitatea utilizarii si calitatea acestora. Bateriile de inalta calitate vor rezista intre 5-7 ani iar cele de marci premium au de regula intre 8-10 ani de utilizare.
- Circuit rupt
Atunci cand observati o lipsa de tensiune la poli, poate fi vorba despre un defect de sudura cauzat de socuri si vibratii. Daca va aflati in aceasta situatie este indicat sa strangeti inca o data conexiunile cu suruburi. Aceasta procedura se realizeaza in cadrul atelierelor de reparatii auto.
Cum sa verificati corect bateria ?
Daca bateria se descarca rapid, trebuie sa verificati electrolitul pentru a vedea daca problema apare de la volumul acestuia, densitatea, contaminarea sau sarcina curenta. Duceti masina la service pentru a stii exact ce aveti de facut, s-ar putea ca problema sa nu mai aiba nici o rezolvare si sa trebuiasca sa schimbati bateria.
O baterie auto complet incarcata are o densitate a electrolitilor de 1,28 g / cc. cm. in timp ce una care functioneaza pe jumatate incarcata produce aproximativ 1,20 g / cu. cm. O baterie complet descarcata va avea o densitate de 1,10 g / cu. cm, iar atunci cand se situeaza sub acest prag devine nefunctionala. O baterie care functioneaza corect ar trebui sa isi pastreze aceleasi valori electrolitice.
Verificarea curentului de sarcina se face pentru inceput, pornind faza lunga si verificand indicatorul de tensiune din baterie, care trebuie sa fie 11,2 V. Apoi, se masoara tensiunea la pornirea motorului iar valorile nu trebuie sa scada sub 9,5 V.
Metode de incarcare a bateriei
Incarcarea bateriei la timp, poate prelungi durata de viata a acesteia. In acest sens, trebuie sa o curatati si sa completati cu apa distilata daca observati ca a scazut nivelul electrolitului.
Iata care sunt cele mai utile moduri de a incarca un acumulator auto :
- incarcarea pe termen lung cu curenti scazuti
Aceasta metoda functioneaza perfect daca sulfarea placilor nu este prea puternica. Bateria trebuie conectata la un incarcator cu curent normal, pana cand gazele incep sa se formeze. Se face cate o pauza scurta iar ciclurile de incarcare se repeta de mai multe ori
- descarcarea cu curenti mici
Daca sulfarea este deja extinsa, se recomanda descarcarea bateriei. Dupa ce bateria se incarca folosind curenti de marime normala trebuie facuta o descarcare profunda lunga, cu valori reduse. Pentru a obtine rezultate benefice, ciclurile trebuie repetate iar bateria este recuperata complet.
- incarcarea ciclica a bateriei cu curenti mici
Aceasta metoda isi dovedeste eficienta daca rezistenta interna a bateriei este mai ridicata decat parametrii impusi din fabrica. Incarcati bateria cu curenti mici, faceti cinci minute pauza, apoi bateria este descarcata. Alternati incarcarea cu descarcarea de mai multe ori si veti observa ca bateria este recuperata.
- incarcarea cu curenti de impuls
Curentul de impuls are o amplitudine de 5 ori mai mare decat valoarea normala, astfel ca poate atinge chiar si 50 Amperi pe termen scurt. Pulsul dureaza doar microsecunde. O astfel de incarcare duce la topirea cristalelor de sulfat de plumb si, in mod implicit, la refacerea bateriei.
- incarcarea prin metoda tensiunii constante
De regula, curentul constant de tensiune este mare si poate lasa pana la 150% din capacitatea bateriei, apoi tensiunea acestuia scade. Timpul de incarcare depinde de puterea si calitatea incarcatorului, de starea bateriei si de gradul de descarcare. Verificati cu atentie valorile existente ale tensiunii la terminale, pentru ca acestea ar trebui sa fie 14,4 V imediat dupa procedura, iar dupa cateva ore trebuie sa ajunga la 12,6.
Utilizarea bateriei de incarcare in parametrii optimi
Pentru ca bateria auto sa functioneze excelent pentru o perioada cat mai lunga de timp, este necesar sa urmati cateva proceduri simple in mod periodic.
Verificati atent bateria in special iarna, cand afara sunt temperaturi extreme. Inspectati vizual carcasa si bornele, pentru a vedea daca apar anumite semne ce indica diferite disfunctionalitati. Daca observati ca exista depuneri de oxid pe terminale inseamna ca va confruntati cuo reala problema si trebuie sa o solutionati rapid.
Acumulatorul trebuie incarcat conferind mare atentie la polaritate. Nu incurcati cei doi poli, daca nu vreti sa vedeti cum arde masina in doar cateva secunde. Intotdeauna prima instalare este „minus”, apoi „plus”.
Nu uitati lumina aprinsa peste noapte, deoarece bateria se poate descarca atat de tare, incat sa nu fie suficienta o incarcare pentru a o restabili.
Fixati acumulatorul cu atentie in locul destinat. Un acumulator auto care freaca sau bate inseamna ca nu are dimensiunile recomandate, de aceea trebuie inlocuit.
Daca observati ca starterul se roteste, dar nu prinde, nu rotiti mai mult de 20 – 30 de secunde, deoarece acest lucru duce la o incarcare defectuoasa.
De asemenea, se recomanda sa pastrati generatorul in cele mai bune conditii. Daca aveti un generator prevazut cu o curea slaba, un releu deteriorat sau o dioda nefunctionala, problemele se extind iar, in cele din urma, vor afecta negativ si bateria. Prin urmare, aceasta se va subincarca sau supraincarca, ceea ce duce in mod inevitabil la uzura prematura a bateriei.
In concluzie, este important sa tineti cont de toate aceste aspecte pentru a va pastra bateria functionala pentru o perioada cat mai lunga. Luati in considerare sfaturile expertilor si tineti la distanta problemele care pot duce la disfunctionalitatea totala a bateriei.
Avand in vedere ca vorbim despre o piesa de importanta majora a masinii, trebuie sa ii acordati toata atentia de care are nevoie atat la cumparare, amplasare, intretinere, cat si la incarcare, pentru ca toate aceste aspecte joaca un rol decisiv in buna functionare a masinii.